heb-je-honger-e-a-t-voor-een-betere-vindbaarheid Heb je honger? E-A-T voor een betere vindbaarheid!

SEO Netwerk

Heb je honger? E-A-T voor een betere vindbaarheid!

Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness zijn belangrijke factoren voor je website, maar is niet een ranking factor vanuit zichzelf.

Leestijd 5 minuten | 21-04-2022 | Robbert

Heb je honger? E-A-T voor een betere vindbaarheid!

Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness zijn belangrijke factoren voor je website, maar is niet een ranking factor vanuit zichzelf. Het is een belangrijke meetlat voor jouw website. E-A-T is een leidraad die al in 2013 voorkomt uit een handboek dat door Google is gepubliceerd.

E-A-T is belangrijk voorzoekopdrachten, waarbij je ook moet denken aan zoekopdrachten die een belangrijk verschil kunnen maken in de gezondheid van iemand die iets opzoekt. Als jij zoekt of jouw dochter een bepaald medicijn mag is het belangrijk dat het antwoord komt van een bedrijf met een bepaalde betrouwbaarheid en niet van zomaar iemand die wat roept. Bij belangrijke zoekopdrachten komt E-A-T meer om de hoek kijken dan bij een zoekopdracht naar een plaatje van een vis of een vogel.

Google maakt hier een verschil in 2 types zoekopdrachten. Jouw geld, of je leven-zoekopdrachten. Het is geen overval, maar het antwoord kan wel invloed hebben op een van deze twee factoren. “Your Money or Your Life” wordt afgekort tot YMYL

Hoe bepaald Google E-A-T voor jouw website?

- Expertise

Iemand die veel weet van een onderwerp, een expert, verdient de expertise, dit wordt bepaald op content-niveau. Er wordt gekeken naar de persoon welke de content schrijft en minder naar de website waarop het gepubliceerd word. Heeft de persoon veel kennis, kunde en opleidingen in het veld waar het artikel over geschreven word? Dan zal Google het artikel eerder publiceren bij een “YMYL” zoekopdracht. Als het niet in YMYL valt, dan zal persoonlijke expertise minder van belang zijn

Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar Google zal willen voorkomen dat het verkeerde informatie toont bij YMYL zoekopdrachten.

-Authoritativeness

Google wil artikelen tonen die relevant zijn, die iets toevoegen aan de zoekopdracht en waarbij het belangrijk is dat zoekresultaten die getoond worden ondersteund worden door andere belangrijke personen in de zelfde tak. Als doctoren bijvoorbeeld een bepaalde schrijver raadplegen dan geeft dat de artikel schrijver autoriteit. Dit kan natuurlijk ook voor andere niet YMYL zaken. Als (php) programmeur kom je bij zoekopdrachten vaak de website stackoverflow.com tegen. Hier stellen mensen hun vraag op, waarbij anderen kunnen reageren. Als je een goede reactie plaatst kunnen andere gebruikers een upvote geven. Hoe meer upvotes, hoe beter jouw autoriteit.

Personen die artikelen schrijven en worden ondersteund door andere, met de juiste bronnen en informatie hebben een hogere autoriteit.

Hoe betrouwbaar is een zoekresultaat, persoonlijke ervaringen met een webshop zijn vaak belangrijk voor de overgang tot koop. Mocht een webshop alleen maar slechte reviews krijgen dan zal je daar niet snel iets kopen. Bij veel goede reviews word jouw authoriteit ook hoger! Reacties op deze reviews zijn ook belangrijk! En dat geldt niet alleen voor de reacties binnen de reviews van Google, maar ook die op andere websites die verwijzen naar uw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan reviews op Facebook, of Twitter met een link naar uw bedrijf!

- Trustworthiness

Hoe betrouwbaar is jouw bedrijf, of ben jij? Hoeveel openheid geef jij op je website? Content van jouw website zou de bezoekers moeten aanzetten tot actie, of het vinden van de antwoorden op iets wat zij zoeken. Puur schrijven op SEO is niet de bedoeling van Google. Hierin zijn een aantal aspecten door Google meegenomen, waarbij je dus bij het schrijven van de teksten rekening moet houden.

  • Welke informatie deel je met bezoekers?
  • Welke persoonlijke en sociale informatie deel je?
  • Welke media deel je?
  • Wat verkoop je?
  • Kunnen gebruikers interactief reageren op artikelen?
  • Welke contact informatie deel je?

Als je op een website of webshop komt waar geen contact informatie staat zal het vertrouwen snel afnemen. Je gaat geen bestelling plaatsen bij een webshop waarvan je niet weet hoe je in contact moet komen. Veel betaalproviders accepteren daarom ook geen websites waar die informatie niet gedeeld word.

Als gebruikers informatie met jouw website, of andere bezoekers, delen moet dit veilig gebeuren. Ik denk dat ik niet hoef te beginnen over een website zonder https verbinding?

Hoe bouw je E-A-T op?

Natuurlijk heb je niet van de een op de andere dag expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit moet je opbouwen, dit moet zich vormen. Dit kan je doen door op verschillende websites over jouw vakgebied blogs te schrijven, zorg dan ook voor links naar jouw website, of bijvoorbeeld reacties te geven op vragen van collega’s welke je op die manier voorziet van jouw expertise.

Ook het verkrijgen van links naar jouw artikelen is belangrijk. Maar plaats in je artikelen dan ook bronvermeldingen, die op hun beurt weer betrouwbaar zijn.

Hoe bouw je E-A-T op?

Is E-A-T een ranking factor, of toch niet?

Ja, nee. Het is geen direct meetbare waarde, Google is nog niet zover dat de autoriteit en betrouwbaarheid gemeten kunnen worden door een algoritme. Als je alleen zal ranken op dit artikel vanuit backlinks, welke makkelijk te tellen zijn door een computer, hoeft dit niet te betekenen dat je een hoge autoriteit hebt.

Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden voor Google om een en ander te meten, te berekenen en te bepalen. Google is continu aan het testen met zijn algoritmes om de resultaten te verbeteren. Websites krijgen niet een E-A-T score toegewezen.

En alles komt weer terug op een van de basis factoren van Google Ranking, backlinks. Backlinks zijn in E-A-T belangrijk, en natuurlijk hoe hoger de autoriteit van een backlink hoe beter jouw score weer zal worden!

Veel gestelde vragen - FAQ

Kort samengevat, in ons veel gestelde vragen overzicht. Wij beantwoorden de meest voorkomende vragen in een kort overzicht. Wil je iets weten wat je niet vindt op deze pagina? Neem dan contact met ons op.

Wat is E-A-T?

Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness zijn belangrijke factoren voor je website, maar is niet een ranking factor vanuit zichzelf.

Hoe bepaald Google E-A-T voor jouw website?

Door te kijken naar 3 factoren: expertise, authoritativeness en Trustworthiness. Deze zijn zeer belangrijk voor jouw vindbaarheid!

Waar staat E-A-T voor?

Expertise
Iemand die veel weet van een onderwerp, een expert, verdient de expertise, dit wordt bepaald op content-niveau.
Trustworthiness
Hoe betrouwbaar is jouw bedrijf, of ben jij? Hoeveel openheid geef jij op je website?
Authoritativeness
Google wil artikelen tonen die relevant zijn, die iets toevoegen aan de zoekopdracht en waarbij het belangrijk is dat zoekresultaten die getoond worden.

Hoe bouw je E-A-T op?

Dit kan je doen door op verschillende websites over jouw vakgebied blogs te schrijven, zorg dan ook voor links naar jouw website, of bijvoorbeeld reacties te geven op vragen van collega’s welke je op die manier voorziet van jouw expertise.

Is E-A-T een ranking factor, of toch niet?

Ja, nee. Het is geen direct meetbare waarde, Google is nog niet zover dat de autoriteit en betrouwbaarheid gemeten kunnen worden door een algoritme.

  • Wat is E-A-T?
  • Hoe bepaald Google E-A-T voor jouw website?
  • Waar staat E-A-T voor?
  • Hoe bouw je E-A-T op?
  • Is E-A-T een ranking factor, of toch niet?